Tuesday, June 17, 2014

Teknologi; punca dan sebab dalam sesuatu perhubungan. bincangkan

Dahsyat tajuk entry ym hari ni. umpama soalan karangan kepada para penjawab soalan.. ok, ym nak bercerita. bacalah....
tengahari tadi bff ym send 1 link blog di group wassap Ex-Penantian. link tu membawa kami bff semua ke blog seorang wanita yang sedang mengandung dan bakal melahirkan mungkin hari ini, esok atau lusa. InsyaAllah, moga Allah permudahkan urusan beliau. 

blog beliau yang sempat ym baca berkisar tentang dia dan keluarga kecil dia. tak perlulah rasanya untuk ym letak link blog dia di sini. untuk sesiap yang teringin membaca dan merasai kepedihan hati seperti dia, diminta mencari sendiri. 

biar ym rumuskan melalui pembacaan ym tadi. beliau seorang kakitangan kerajaan dan sedang mengandungkan anak ke dua. suami dia seorang polis. kalau tak salah ym polis PGA. ya, bila ym terbaca ym faham yang anggota PGA, seluruh anggota mereka adalah milik jawatan yang dipegang. mereka terlalu sibuk dan memungkinkan untuk masuk ke hutan tanpa jadual tetap. maksud ym, bila-bila masa yang diperlukan. macam jabatan ym sendiri, kami berpegang pada seksyek 10. SEKSYEN 10?? ya, seksyen yang memerlukan kakitangan di jabatan ym untuk bertugas tanpa mengira masa dan tempat seperti yang diarahkan dari semasa ke semasa. makna kata bertugas la bila diperlukan walaupun waktu tidur. 

berbalik kepada kisah yang ym baca. ym tabik spring pada dia kerana mampu menangani dan menjalani rutin harian dia sebagai seorang kakitangan, ibu, anak dan isteri walaupun tiada suami di samping dia. serius ym nak bagitahu semua, yang jika ym ditempat beliau, ym tidak mampu untuk bersikap seperti beliau. mungkin juga hati beliau pada mulanya macam ym. tetapi lama kelamaan sudah terbiasa. menurut apa yg ym baca, entry kisah sebenar dia dan suami serta punca terjadi begitu, entry tersebut telah dia drafkan walaupun pada mulanya beliau telah memaparkan entry tersebut di blog dia. katanya, dia takut dan tidak sempat untuk membalas komen serta mesej dari orang yang terbaca entry tersebut. 

apa yang ym dapat dari bff ym, kisah dia dan suaminya adalah bermula dengan wechat... wechat?? ya... teknologi yang membebankan kita semua. teknologi yang merosakkan hubungan manusia. kenapa ym kata macamtu. kenapa ym tidak menyalahkan manusia yang menggunakan teknologi. pendapat ym, manusia yang utama yang harus dipersalahkan. tetapi semua berpunca daripada kecanggihan teknologi masa kita. bukan sahaja wechat, wassap, line, facebook dan macam-macam lagi la.

apa yang diceritakan oleh bff ym; suami dia terkantoi mesej wechat dengan perempuan lain. tapi hanya mesej biasa. kebetulan wife dia (pemilik blog tersebut) terbaca dan bergaduh besar. selepas bergaduh mereka buat perjanjian jika suami dia keluar dari rumah dengan niat melarikan diri, maka jatuhlah talak. nak dijadikan cerita keesokan harinya suaminya keluar untuk pergi bekerja. jadi, so mereka terfikir tentang perjanjian yang telah mereka lakukan. kemudian mereke rujuk ke pejabat agama. dan bermulalah episod turun naik mahkamah. dalam masa yang sama dia termengandung. malangnya ahli keluarga si wife pula masuk campur dan menyebabkan si suami berubah. hakikat yang sebenar, memang si suami tidak mempunyai hubungan dengan sesiapa. sehinggalah waktu sebelum bersalin, mereka rujuk kembali. tetapi si suami masih enggan pulang ke pangkuan si isteri.

begitulah serba sedikit kronologi yang diceritakan oleh bff ym. ym akui, masa ym dan hubby masih bercinta, pernah terjadi hal sebegini. melalui facebook. ya, fb.. kami bergaduh.... sudahlah.. rasanya tidak perlu untuk ym ceritakan hal tu disini. pokok pangkalnya adalah manusia dan teknologi. kemudahan jangan disalah gunakan. diharap apa yang ym ceritakan ni dapat menjadi pedoman buat semua manusia. pendapat ym, mungkin pertelingkahan tu la yang menyebabkanperjanjian syaitan dilakukan. kenapa perjanjian syaitan?? sebab syaitan memang suka nak meruntuhkan sesuatu hubungan yang dah halal..

sekian untuk hari ni. 

**p/s doakan hubungan halal yus dan mala kekal selamanya... 


No comments:

>